tolken in Dakar!

27 januari 2012 - Dakar, Senegal

Donderdag 26 januari

Vanochtend om 10 uur gaat de telefoon, het is de Nederlandse ambassade die in problemen zit en zeer dringend een tolk Nederlands-Frans nodig heeft omdat er nu een zitting is voor een strafzaak bij de Palais de Justice in de Haute Ville van Dakar en ze niemand hebben die het werk kan doen. Ik neem een sandwich mee in de taxi en zorg dat ik er binnen 30 mn er ben! Na een snelle lezing van de tenlastelegging beginnen we meteen! In Nederland duurt een zitting zo’n 20 minuten als het niet te ingewikkeld is. Hier werd de hele zaak opnieuw doorgenomen, met zeer persoonlijke vragen aan de verdachte die niets te maken hebben met de zaak… en veel herhalingen omdat de rechters ook nog niet goed hadden geluisterd. het duurt lang maar ik doe mijn werk goed, ze zijn onder de indruk. na deze zitting is er nog een zitting met 2 spaanse verdachtes. maar een echte tolk konden ze niet vinden dus vragen ze me ook nog of ik even de volgende zitting in het Spaans wil tolken! Helaas! Maar ik wordt toch naar achteren geroepen om mee te lunchen met de rechters omdat ze onder de indruk zijn van mijn prestatie. Om 16.30 rij ik met de taxi weer naar huis via de Corniche langs de zee met prachtige kleurige bougainville langs de weg… het was een lange dag vol indrukken voor mij!