Ikon2

20 februari 2012 - Dakar, Senegal

IKON 2

Zondag 5 februari

Vandaag mag eindelijk de verkiezingscampagne beginnen. De kandidaten mogen namelijk zichzelf en hun programma pas 3 weken voor de verkiezingsdag bij het publiek bekend maken. Ik begreep dat ze allemaal (let wel: er zijn 14 kandidaten!) elke dag 2 keer 5 minuten op de televisie verschijnen, ’s ochtends en ’s avonds. 14 x 5 minuten is 1 uur en 10 minuten…. Ik ben benieuwd of je nog iets onthoudt van wat ze zeggen. Op facebook zie ik vooral foto’s van vrienden op schaatsen in Nederland …. Wat ben ik jaloers, ik zou zo graag mee willen doen. Hier is het soms ‘koud’ tussen de 20 en 25 graden en er waait een frisse wind met een hele fijne zand-stof. Al een paar dagen waait de wind uit de Sahara, het is een wind met hele fijne stofdeeltjes, je kan bijna de zon niet meer zien zoveel stof is er in de lucht. Iedereen is bezig met vegen, en nog eens vegen. Je hoest stof, je kleren, je eten, alles ruikt naar stof! Ik wil maar niet denken aan wat het doet met je computer en electronica.

Maandag 6 februari

Op radio Radio France International melden ze dat het in Mali niet pluis is: Men is het zat in Mali dat er in het Noorden zoveel mensen door terroristen gekidnapt of vermoord worden. Dus is er een opstand tegen de Touaregs die vaak uit Mauretanië komen en die het land in het Noorden onveilig maken. Veel Mauretaniërs vluchten omdat het onveilig is. Ze gaan naar Ivoor-Kust, Burkina-Fasso, Mauretanië, Algerije… Nu ik zo dicht bij Mali ben, had ik gepland om half februari naar Segou te gaan naar het ‘Festival sur le Niger’. Dat is een beroemd cultureel festival dat al lang op mijn lijstje stond om te bezoeken. Maar ik vrees dat ik er toch niet heen zal gaan gezien de onrust daar en de situatie in Senegal rond de verkiezingen. Misschien gaat het Festival niet eens door vanwege deze situatie….

Dinsdag 7 februari

Als ik vandaag over de markt loop, is het dagelijks leven terug gekeerd. Je kunt alles krijgen bij de markt. Veel komt uit China. Wat wij in Europa aan Chinese spullen kopen is van veel betere kwaliteit dan wat je hier vindt. Hier is het wel goedkoop maar dat gaat binnen 5 minuten kapot.

Het grappige is dat de ‘2e hands’-markt hier erg in trek is. Het heet de ‘Marché des venants’: er komen containers vol uit Europa met afgeschreven kleren, schoenen, auto’s, koelkasten, noem maar op. Dat is van betere kwaliteit. Dus als je goeie schoenen wil kopen moet je ze hier zoeken en niet in het centrum, want daar verkoopt men de slechtere Chinese kwaliteit!

Woensdag 8 februari

Vandaag is er weer een demonstratie geweest van de oppositiebeweging ‘M23’, weer naar het centrum toe. Ze roepen om het aftreden van President Wade, maar ze worden onderweg tegengehouden door een politiekordon en kunnen niet verder. Gelukkig gebeurt dat zonder escalaties. Even later komt Wade langs dezelfde weg om zijn campagne te houden… je hoort met flarden hoe het gaat, de ene kandidaat is in de noordelijke provincie geweest, de andere in de stad. Maar je merkt dat het voornamelijk gaat om de oppositie tegen Wade …. Als we ’s avonds bij het café vlakbij een biertje gaan drinken, blijkt dat Ivoorkust net gewonnen heeft van Mali en dat ze in de finale zijn van de Afrikaanse Voetbal Cup. Er is grote euforie daar, want de kroeg wordt gerund door Ivorianen!! We besluiten om daar a.s. zondag naar de finale te gaan kijken.

Donderdag 9 februari

Op het nieuws horen we dat President Wade in de stad Thiès is geweest voor zijn campagne en dat hij daar is uitgejoeld. Thiès staat bekend als een stad die politiek bewust is. Hun burgermeester, Idrissa Seck, (die ex-premier is) is ook kandidaat voor de verkiezingen. Wade wordt daar dus niet met open armen ontvangen. Weer waren er rellen daar, die de politie heeft neergeslagen. Mijn programma van de dag is: om voor het eerst Nederlandse les te geven aan het personeel van de Nederlandse Ambassade. Erg leuk om te doen moet ik zeggen! Het lokale personeel van de Ambassade wil veel leren en vraagt alsmaar dingen waardoor ik niets afkrijg van wat ik ze wil leren!

Vrijdag 10 februari

Gisteren avond had ik een afspraak met een Amerikaanse dirigent, bij het centrum ‘Les Petites Pierres’, hier vlak bij. Hij zoekt een productie-assistent voor een cultureel project in mei-juni. Het blijkt een fantastische plek te zijn, met een expositieruimte, met leuke moderne kunst, een naaiatelier, een bar, een muziek-studio, een klein podium en een mega dak-terras waar vorige week blijkbaar ook een mode-show is geweest! Een verrassend westers ontmoetingscentrum. Er lopen jonge hippe mensen rond, zowel Senegalezen als blanken mensen. Zeer inspirerend! Tijdens ons gesprek valt de elektriciteit uit. Niemand kijkt daar van op. Dat is voor het eerst sinds tijden dat er coupure is. Toen ik in september-oktober hier was, waren er geregeld 6 à 10 uur lang coupures per dag. Na veel protest, is het beter geworden. Zo hoopt president Wade meer stemmen te krijgen voor de verkiezingen…