IKON4

27 februari 2012 - Dakar, Senegal

Zondag 19 februari

Dit is mijn laatste blog voor de IKON. Dit weekend gingen de militaire stemmen. Het zijn er 23.000. Zij moeten een week eerder stemmen omdat ze orde moeten houden op de dag van de verkiezingen, maar veel van hen zijn niet tevreden omdat ze niet hun risico-toeslag hebben gekregen voor het werken in gevaarlijke omstandigheden. Ik heb een site gevonden, een soort lokale Marktplaats, waar je goeie spullen voor weinig geld kunt overnemen. We bezoeken dus een Franse vrouw die naar Guinee vertrekt na 18 jaar in Senegal, en die al haar spullen verkoopt, ijskast, wasmachine etc… ik hoor van alle kanten dat Guinee het land is van onbegrensde mogelijkheden en veel mensen daar naar toe vertrekken.

Maandag 20 februari

Het hele weekend is overschaduwd geweest door demonstraties, vanochtend is een jongen man overleden als gevolg van politie optreden, hij ging gewoon brood halen. Iedereen maakt zich zorgen over de situatie. Als je in de stad iets moet doen, moet je het in de ochtend plannen want de demonstraties beginnen rond 3 uur in de middag. Maar wonderlijk maar waar: vandaag was de ‘Place de l’Indépendance’ de hele dag rustig. Opeens staat Alioune om 1 uur voor de deur, blijkt dat er de hele week geen school ’s middags is vanwege de onrust. Ook scholen staan bijna stil…

Dinsdag 21 februari

Veel is ‘on-hold’ gezet wat werk betreft. Vandaag zou ik een afspraak hebben bij de Amerikaanse Ambassade, voor het project met de Amerikaanse dirigent. Maar die wordt afgezegd omdat alle medewerkers een training volgen om de verkiezingen te kunnen begeleiden. Mijn andere afspraken worden ook afgezegd. Alles staat stil in afwachting van de ontwikkelingen. Weer vandaag werd er gedemonstreerd in het centrum. Maar nu is er ook nog een religieus element toegevoegd omdat de politie vrijdag een traangas-bom in een moskee had gegooid. De geestelijke leiders hebben nu opgeroepen om in opstand te komen tegen het optreden van de politie. Ingewikkeld wordt het allemaal. Daarnaast zijn de scholieren en studenten ook nog in staking als gevolg van de staking van hún docenten. Zíj zijn in staking sinds het begin van het jaar tegen de te lage lonen….

Woensdag 22 februari

Vanochtend ging we met een busje de gekochte spullen ophalen bij de vrouw die naar Guinee vertrekt. Speciaal in de ochtend gepland vanwege de demonstraties in de middag. Maar als we er aankomen, zegt de bewaker van het appartementencomplex, dat niets uit de flat mag vanwege betalingsachterstand! Na veel praten, krijgen we er weer vertrouwen in en de Franse vrouw verzekert ons dat we vrijdag de spullen kunnen ophalen… zo zie je maar weer, niets gaat zoals je het gepland hebt! De demonstraties van de M23 gaan door. Veel tuig uit de buitenwijken gebruiken de gelegenheid om ook nog mensen te bestelen en stenen te gooien. Markt-luien marcheren ook nog omdat ze het zat zijn dat de demonstranten hun houten kraampjes pakken en in brand steken!

Donderdag 23 februari

Morgen avond eindigt de campagne voor alle kandidaten. En zondag gaat iedereen stemmen, dat wil zeggen, degenen die een stemkaart hebben. Want je kon er eentje krijgen tot 6 maanden geleden. Ik vrees dat niet iedereen op tijd is geweest om die aan te vragen! President Wade heeft zich nog steeds niet teruggetrokken als kandidaat. De strijd van de oppositie gaat door. En dan te bedenken dat A. Wade als enige Afrikaanse president vorig jaar bij Khadafi op bezoek was geweest en hem adviseerde te vertrekken. Hij doet nu precies hetzelfde… de oppositie wil een interim-regering, maar daar wordt niet naar geluisterd…

Vrijdag 24 februari

Sinds 2 dagen hebben we een nieuwe hulp in huis. Met haar, ben ik naar de markt geweest, maar nu echt binnen, en ik ontdek plekken waar ik anders nooit heen zou gaan. Door veel kleine gangen kom je opeens bij een enorme binnen-markt waar groenten en vlees verkocht worden. Hier hou ik van! Ik hoop meer te ontdekken met haar! Als blanke moet je eigenlijk niks kopen, want de prijs verdrievoudigt meteen, dus ik laat haar alles kopen. Op televisie zie je de aanhang van de kandidaten enthousiast wuiven, het lijkt of er veel aanhang is maar die mensen zullen vast geen stemkaart hebben! Wade heeft officieus gezegd : ik ga in de eerste ronde winnen en iedereen die daar tegen is, sla ik neer…. Zondag gaan het gebeuren! En dinsdag krijgen we de uitslag. Ik hoop op het beste… We houden ons hart vast. Dank voor het luisteren de afgelopen weken. En tot ziens!