IKON dagboek!

6 februari 2012 - Dakar, Senegal

Zaterdag 28 januari

Gisteren avond laat pas kwam het ‘Conseil Constitutionnel’ met zijn beslissing: de beroemde muzikant Youssou N’Dour met nog 2 anderen kandidaten zijn niet ontvankelijk verklaard voor de verkiezingen van eind Februari, maar de huidige president Abdoulaye Wade (die 86 jaar oud is ) trouwens wél! Hij stelt namelijk zich beschikbaar voor de 3e keer, en dat is tegen de grondwet. Toen dit rond 9 uur bekend werd gemaakt, zijn er protesten in vele delen van de stad. Niet alleen in Dakar, maar ook in Thiès, Louga en Kaoulack zijn er protesten geweest, branden, schermutselingen met de politie, waarbij een dode politieman is gevallen… het belooft niks goeds. Op tv wordt er alleen op de zenders WalfTV en TFM (de zender van Youssou N’Dour) live beelden getoond van de onvrede van de jonge mensen… Andere zenders doen alsof er niks aan de hand is met hun reguliere programma’s. Youssou zelf verschijnt op zijn telesivie, om te zeggen dat hij boos is omdat hij voldoende handtekeningen heeft gehad (13.000), hij wil beroep aantekenen tegen de beslissing van het Constitutionele Raad. Alle opposanten besluiten om bij elkaar te komen om een strategie te bepalen tegen de kandidatuur van president Wade. Mijn vriend, Oumar, zegt dat het nu de beurt is aan Senegal om zijn Arabische lente te hebben….

Zondag 29 januari,

Al drie dagen is het onrustig in de stad Dakar, het Conseil Constitutionel heeft zijn definitieve lijst gegeven van de kandidaten voor de verkiezingen en sindsdien lopen de mensen boos op straat omdat ze tegen de kandidatuur zijn van Abdoulaye Wade. Hier in Ouakam, een visserswijjk van Dakar, merken wij weinig van die onrust, we gaan maar weinig naar buiten en kijken naar televisie en luisteren goed naar het nieuws. Oumar zegt dat Wade zich alleen verkiesbaar stelt om de macht aan zijn zoon door te kunnen geven….

En ondertussen gaat de Afrikaanse Voetbal Cup door, Senegal speelt vanavond tegen Libye, maar men is niet echt meer hoopvol om nog iets te winnen aangezien ze al 3 keer verloren hebben.

We zappen tussen TFM en de RTS 1 (staatszender) waar Senegal-Libye live te zien is. Op de TFM zou het programma uitgezonden worden, Relève Bi waar Oumar aan meegewerkt heeft. Dat is een soort ‘Holland’s got talent’ maar dan in Senegal. Maar doordat Youssou zo boos is over de uitslag van de Raad, zijn er op deze zender alleen politieke debatten te zien en niks anders meer…. Jammer, want het is best een leuk programma. Uiteindelijk verliest Senegal 2-1 tegen Libye…. Eigenlijk is dat maar goed ook, dan kunnen de mensen zich hier concentreren op de verkiezingen!

Maandag 30 januari

Gisteren avond laat, kreeg ik een sms van de Nederlandse Ambassade dat er dinsdag een grote demonstratie plaats gaat vinden… dus dat we weer moeten oppassen. De protest is blijkbaar toch ook in onze wijk geweest. Als ik vandaag langs de markt loop, op zoek naar pluggen voor het huis, zie ik zwarte as langs de weg, het zijn verbrande autobanden, restante van de protest van vrijdag avond. Vandaag heeft Youssou N’Dour te horen gekregen dat zijn beroep verworpen is tegen de beslissing van de Conseil Constitutionnel, hij noemt het een ‘constitutionele staatsgreep’. Oumar, die muzikant is in de band van Youssou N’Dour, zegt dat het niet gek is dat Youssou geweigerd is, er zijn veel mensen die hem niet vertrouwen als politieke man… ook anderen muzikanten, vertelt hij, als Baba Maal, Omar Pene, Ismael Loh, beroemde muzikanten hier, vinden het ook een dwaaz plan van Youssou. Ze zeggen: ‘je bent muzikant, blijf bij je leest!’ Politiek is voor politici, muziek is voor muzikanten! Alsof opeens Wade besluit professionele muzikant te worden! Ze gaan in ieder geval niet op hem stemmen!

Dinsdag 31 januari

Vandaag is er geen school voor Alioune, de 6 jaar oude zoon van Oumar. Hij speelt met zijn buurjongetje Cheikh. Ze maken voortdurend ruzie met elkaar. Het is de 2e keer dat de school dicht is, vorige week was er een 3-daagse staking van het openbaar vervoer tegen de hoge brandstof prijzen en vandaag vanwege de verwachte grote demonstratie op de ‘Place Obélisque’ dichtbij het centrum is er geen school vanwege de onveiligheid. De protestbeweging ‘M23’, die inmiddels een officiële beweging is geworden sinds de demonstraties van 23 juni jl., eist dat de kandidatuur van Wade ingetrokken wordt vóór de opening van de officiële verkiezingscampagne a.s. zondag 5 februari. Alweer is het rustig in Ouakam, we komen net terug van een officiële opening van een centrum voor gepensioneerde Senegalese militairen. Het is een goed opgeknapt centrum door groep Franse militairen. Het is raar om opeens tussen de Toubabs te zijn. Toubabs zijn namelijk blanken in het Senegalees!

Woensdag 1 februari

Vandaag heb ik een gesprek gehad in het centrum van Dakar, bij een Zweeds bedrijf die een leraar Nederlandse zoekt om les te geven aan een groep jonge afgestudeerde Senegalezen. Ze gaan namelijk in Dakar een call-center openen. Ik vind het een wonderlijke combinatie: een Senegalees die in het Nederlands, informatie kan geven over een Nederlands product aan Nederlanders! …. Knap als het lukt hoor! Als ik daar klaar ben, neem ik een taxi en informeer ik waar de ongeregeldheden zijn zodat ik niet vast kom te zitten halverwege. Op televisie zien we beelden van gisteravond van zittende mensen met armen in de lucht, Youssou N’Dour is er ook, hij staat op een auto ook te zwaaien als protest. Later op de avond zien we het plein, leeg, met veel politieauto’s en schietende politie. Weer zien we brandende autobanden. Ze zeggen dat ze gaan protesteren op het plein totdat Abdoulaye Wade zijn kandidatuur intrekt. Zoiets is nog nooit voorgekomen in Senegal. En het blijkt dat de president nu in Frankrijk is om handjes te schudden met Sarkozy…. Terwijl zijn land nu in vlam is.

Donderdag 2 februari

Wat gaat de tijd snel, de dag is alweer bijna voorbij, ik ben vandaag voor het eerst op klantenbezoek geweest. Ik zal even uitleggen, ik ben namelijk naar Senegal gegaan om bij mijn vriend te zijn, maar wel met het doel om te werken en geld te verdienen. Dat betekent dat ik verschillende ‘baantjes’ heb gevonden, elk voor een paar dagen per week, het is dus onder andere voor een Zweeds bedrijf waar ik gisteren over vertelde, maar ook voor een Nederlandse bedrijf die hier voet aan de grond probeert te krijgen met hun motor-olie. Ik doe voor hen de marketing, en zoals alles hier veel tijd kost, is ook de verkoop van motor-olie traag om in beweging te krijgen. De vertegenwoordiger met wie ik op pad was, vindt 1 à 2 klanten per dag bezoeken méér dan genoeg! Ik ga proberen daar verandering in te brengen. Maar in Afrika zijn er altijd factoren die maken dat dingen niet lukken op het moment dat je het wil. Het is meer een kwestie van zich erbij neerleggen, anders krijg je hier snel een hartkwaal… Wat de politieke situatie betreft, gisteren hebben studenten een stadsbus in brand gestoken als respons op de dood 2 dagen eerder van een medestudent die aangereden is door een politiebusje… de situatie blijft gespannen. De politieke leiders van Frankrijk en de VS hebben de huidige president aanbevolen om zich terug te trekken, maar daar heeft ie niet op gereageerd…

1. Hester Manger Cats:
    10 februari 2012
    Dag Sabine, wat een spannende tijd. Je valt echt met je neus in de boter als verslaggever in den dop. Toch niet geheel zonder gevaar, maar gelukkig sta in nauw contact met de Ambassade. Dat is een veilig idee voor de mensen "overzee".
    We gaan naar je luisteren as zondag op radio 5 bij de IKON. Liefs uit Amsterdam in sneeuw en ijs, Hester
  2. ALbertine:
    12 februari 2012
    Lieve Sabine, het is mij gelukt om je net te horen! Duende zit lekker naar de radio te mauwen... Liefs en tot snel over de Skype, x Albertine
  3. Hester Manger Cats:
    15 februari 2012
    Wij luisterden naar je afgelopen zondag! Leuk je stem te horen. Hoorden van je perikelen deze week via Bar. Wat een gedoe, hopen dat het weer een beetje gaat, met anti-biotica moet je er snel overheen komen. Hier is het ijs- en sneeuwloos weer met regen, na al die ijspret en Elfsteden-opwinding is het leven weer saai, zelfs de treinen rijden weer op TIJD. Dag, liefs Hester