1 januari inmiddels

2 januari 2011 - Dakar, Senegal

iedereen een gelukkig nieuw jaar toegewenst!

Daar ben ik weer na lang weg geweest te zijn, ik ben inmiddels 6 dagen in Dakar bij Oumar, wat een andere wereld dan Kin, het lijkt hier zeer ontwikkeld en confortabel. Oumar heeft een studio gehuurd waar we verblijven, heel fijn met airco (het is toch wel weer 29 graden overdag). Hij heeft veel gespeeld afgelopen dagen en vanavond voor het laatst in een Hall waar veel mensen komen kijken naar Youssou. Ik wist wel dat Youssou N'dour populair was maar niet dat ie zo populair was, ongelofelijk wat een hysterie er in de zaal ontstaat zodra hij op het podium verschijnt. ik heb nu inmiddels 5 concerten gezien, en het is allemaal hetzelfde effect. Zeer interessant om te zien, vind ik. Vanavond was er een concert-gala voor griots dames. De zaal was tjok vol met de meest prachtige uitgedoste dames, met hoe meer glitters hoe beter, jurken van de meest mooie stoffen. allemaal met bijpassende stof op het hoofd, veel bijouterie en vooral bleek fond de teint! want hoe lichter je huid hoe beter. Ik zag eruit als een shaby hollander zonder enig glitter of glamour, maar heb me kosterlijk vermaakt. Oumar had mij gewaarschuwd dat ik erg op mijn tas moest letten want die dames zijn de ergste jatsters op senegalees bodem! ze zien er prachtig uit maar ondertussen jatten ze alles wat ze te pakken krijgen.... wonderlijk! zodra de eerste noot klinkt staan de prachtige uitgedoste griots dames allemaal op en dansen ze, geven ze geld aan youssou, laten ze op het podium een dansje zien, of schreeuwen ze lof-woorden over deze of gene die in de zaal is, in de hoop wat geld van hem of haar te ontvangen!

ik heb nog Doudou Ndiaye Rose ontmoet, vader van Ali Ndiaye Rose met wie Leoni en dus ik ook vaak gewerkt heeft. Doudou is hier een beroemdheid. Oumar leeft nu eigenlijk het meest 's nachts omdat hij zoveel moet spelen, ik ook dus, vermoeiend. de concerten zijn geprogrammeerd om 23u, wat eigenlijk betekent dat het om 01.00u begint. Maar vanavond ben ik maar thuis gebleven na het eerste concert.

Morgen op het programma, naar het eiland Goree, de zoon van oumar ontmoeten, en naar de grootste worstel wedstrijd van het jaar in Senegal kijken!